Därför exploderade gasbussen vid klaratunneln
Vi tänker att okunskap är den i särklass viktigaste orsaken till olyckan men nämns inte i utredningen
Keolis chaufförer har/hade ingen kunskap och mekanikerna noll behörighet att serva gasfordonen i drift.
DET är en allmän status gällande elektrifierade fordon världen över.
Folk vet inte.
– Ingen på Keolis kände till att en gasbuss kunde explodera, säger Stephan Gard, Kommunals huvudskyddsombud på Fredriksdals bussdepå i Stockholm, till Kommunalarbetaren. Busschauffören vårdas på sjukhus för lindriga brännskador.
”Vi har känt till att om den ska börja brinna så ska det vara rätt luftgasblandning och en gnista. Det kan bli en eldfackla som är flera meter, men att den kan explodera har ingen på Keolis känt till. Vi tagna på sängen av hur det här kunde ske.
– Jag blir mörkrädd när jag får höra att ingen på Keolis känner till det här, säger brandmannen Tommy Carnebo till tidningen.
Han har tidigare påpekat brister i märkningen av gasfordon med tanke på räddningsarbetet.
– I dag är det inte alltid vi i räddningstjänsten ser om det är en gasbil.
Han är ansvarig för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar och föreläser om olyckor i el- och gasfordon”
Läs Aftonbladets artikel här
Källa: https://www.arbetarskydd.se/
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lou fordon elavtal lithium-ion ramavtal framtiden ledarskap klimathotet biobränsle elektrolysör bränslecell ren el hållbar energi energyhub vattentank elnät elcyklar föreläsning snälldagen batterier elbilar energi nykvarns energi nykvarn event entreprenörskap solcell vätgas elektrifierade fordon subventioner samarbeten gasfordon upphandlingar nsk väteflourid kina växelriktare säkerhet fossilfritt nykvarns sportklubb reservdrift ozoneair strömavbrott